۶۰۰۰ افسر پلیس در انگلیس به منظور برخورد با آشوبگران به شمال لندن اعزام شدند و ۱۳۰۰ افسر دیگر نیز در وضعیت آماده‌باش هستند.

جزیره در وضعیت جنگی / گفت‌وگو با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ درباره ناآرامی‌های این روزهای انگلیس

مرگ سه دختربچه بر اثر حمله و اصابت ضربات چاقوی جوانی ۱۷ساله، انگلیس را به صحنه آشوبهای خیابانی نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه تبدیل کرده است. شورش ها هنگامی آغاز شد که برخی منابع در ابتدا فرد مسیحی عامل حمله را به اشتباه مهاجر و «مسلمان» معرفی کرده و همین امر موجب به‌ راه‌ افتادن اعتراضات ضدمهاجرتی و ضداسلامی در این کشور اروپایی شد.

پلیس انگلیس یک زن ۵۵ ساله ساکن چستر را به اتهام انتشار پستهای نادرست در مورد هویت ضارب حادثه سوث‌پورت که به موجی از آشوب‌های اسلام‌ستیزانه در انگلیس منجر شده است را دستگیر کرده است. با این حال ناارامی ها همچنان ادامه دارد. تابه‌حال بیش از ۴۳۰ تن در این تجمعات نژادپرستانه دستگیر شده‌اند؛ اعتراضاتی خشونت‌بار که از آن با عنوان گسترده‌ترین ناآرامی‌ها در انگلیس طی ۱۳ سال گذشته یاد می‌شود.

جزیره در وضعیت جنگی / گفت و گو با عبدالرضا فرجی راد در مورد ناآرامی های این روزهای انگلیس

نقش مهم فضای مجازی در دامن زدن به اعتراضات

۶۰۰۰ افسر پلیس به منظور برخورد با آشوبگران به شمال لندن اعزام شدند و ۱۳۰۰ افسر دیگر نیز در وضعیت آماده‌باش هستند. استارمر نخست وزیر انگلیس دیروز از پلیس کشورش خواست در حالت «هشدار بالا» آمادگی خود را برای مقابله با هر وضعیتی حفظ کند. همزمان ایلان ماسک، سرمایه‌گذار و میلیاردر آمریکایی مالک ایکس با انتشار پیامی جنگ داخلی در انگلیس را اجتناب‌ناپذیر خوانده است.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان، در گفت و گو با قدس، در ارزیابی ناآرامی های انگلیس گفت: طی سال های گذشته به ویژه، دوره نخست وزیری بوریس جانسون طرح جنجالی اخراج پناهجویان مستقر در انگلیس به کشور آفریقایی روآندا از سوی پارلمان تصویب شد. ریشی سوناک که از آبان ۱۴۰۱ به قدرت رسید هم یکی از مهمترین اولویت های پنجگانه دولت خود را کاهش و اخراج مهاجرین و پناهجویان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: نگاه دو حزب محافظه کار و کارگر، نسبت به حضور مهاجرین متفاوت است. راست گرایان  با فشار بر رواندا خواستار اعزام مهاجرین و مسلمانان به این کشور آفریقایی هستند ولی حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر، که تازه به قدرت رسیده مخالف اخراج مهاجرین است و شاید یکی از دلایل اشوب راستگرایان هم در همین مسئله باشد.

فرجی راد با اشاره به نقش فضای مجازی در اعتراضات روز های اخیر در انگلیس، افزود: متأسفانه جریانات فاشیستی و راست گرا در انگلیس با ارائه مطالب غیر واقع سعی دارند شخصیت اکسل روداکوبانا ضارب سه کودک  در  شهر «ساوت پورت» را به مسلمانان ربط دهند اما در بررسی های دقیق مشخص شد وی نه تنها مسلمان نبوده بلکه دیدگاهی افراطی نسبت به اسلام داشته است.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه برخی ناآرامی های انگلیس را تا حدودی به جنگ اوکراین مرتبط می دانند گفت: لندن از پایتخت های  پیشرو اروپایی  و دومین کشور پس از ایالات متحده آمریکا  در ارسال تجهیزات نظامی، مالی، لجستیکی به کی یف  در طی جنگ با مسکو بوده است، همین امر سبب شده عده ای فضاسازی های داخلی و کانون جریانات آشوب ساز در انگلیس را به روسیه ربط دهند.

عبدالرضا فرجی راد، در انتها افزود: امروز کشورهای اروپایی به دلیل کاهش زاد و ولد و افزایش سن پیری نیازمند حضور مهاجرین در این قاره هستند چراکه اگر پناهجویان در این کشورها حضور نداشته باشند اروپا از لحاظ اقتصادی، تجاری و صنعتی از بسیاری از کشورهای جهان سوم عقب خواهد ماند بطوریکه کشورهای سوئد، اتریش، ایتالیا، اسپانیا و غیره.. نیازمند حضور مهاجرین در حوزه های علمی، اقتصادی و صنعتی خود می باشند، لذا اگر این نیاز نبود لحظه ای در اخراج آنها درنگ نمی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.